کلاس ششم دبستان راضیه(اهواز)

به اندازه آرزوهایتان تلاش کنید یا به اندازه تلاشتان آرزو کنید.

زندگينامه حضرت زهرا (س)

1.مقدمه 
2. دوران زندگی فاطمه زهرا ( ع ) 
3.چگونگی ازدواج فاطمه ( ع ) و علی ( ع ) 
4.از شادی تا اندوه 

مقدمه 
بدون ترديد در ميان زنان و بانوان اسلامی  ، فاطمه زهرا ( ع ) محبوبترين چهره دينی ، علمی ، ادبی ، تقوايی و اخلاقی در ميان مسلمانان و ديگر مردم جهان به شمار مي رود . شخصيت فاطمه زهرا ( ع ) سيده نساء العالمين ( سرور زنان جهان ) اسوه و الگويی تام و تمام برای تمام زنان عاشق عفت و فضيلت است . در دامن پاک فاطمه زهرا ( ع ) بود که دو امام بزرگوار و دو شخصيت ممتاز عالم بشری ، حضرت امام حسن ( ع ) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسين ( ع ) سرور شهيدان تربيت يافتند ، و نيز زينب کبری ( ع ) حماسه مجسم و مجسمه شجاعت و نمونه يکتا در سخنوری و حق طلبی که پيام حسينی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد و نقاب شرک و ريا و پستی و دنياپرستی را از چهره يزيد و يزيديان به يک سو زد . کيست که نداند که مادر در تربيت فرزندان بويژه دختران ، سهم بسيار زيادی  دارد ، و فاطمه زهرا ( ع ) بود که روح آموزش و پرورش اسلامی را در مهد عفت و کانون تقوای خانوادگی  به پسران و دختران خود آموخت . پدر و مادر : فاطمه يگانه دختر بازمانده پيغمبر ( ص ) از خديجه کبری  مي باشد . چه بگويم درباره پدری که پيغمبر خاتم و حبيب خدا و نجات دهنده بشر از گمراهی و سيه کاری بود ؟ چه بگويم درباره پدری که قلم را توان وصف کمالات اخلاقی  او نيست ؟ و فصيحان و بليغان جهان در توصيف سجايای او عاجز مانده اند ؟ و اما مادرش خديجه دختر خويلد از نيکوترين و عفيفترين زنان عرب قبل از اسلام و در دوره اسلامی نخستين زنی که به پيامبر اکرم ( ص ) ، شوهرش ، ايمان آورد و آن چه از مال دنيا در اختيار داشت - در راه پيشرفت اسلام - کريمانه بذل کرد . درجه وفاداری خديجه ( ع ) نسبت به پيامبر ( ص ) را در بذل مال و جان و هستي اش ، تاريخ اسلام هرگز فراموش نخواهد کرد . همچنان که پيامبر اکرم نيز تا خديجه زنده بود زنی ديگر نگرفت و پيوسته از فداکاريهای او ياد مي کرد . از عايشه ، زوجه پيامبر ( ص ) ، نقل شده است که گفت : " احترام هيچ يک از زنان به پايه حرمت و عزت خديجه نمي رسيد . رسول الله ( ص ) پيوسته از او به نيکی ياد مي کرد و به حدی او را محترم مي شمرد که گويا زنی مانند خديجه نبوده است " . عايشه سپس نقل مي کند : روزی به پيغمبر ( ص ) گفتم : او بيوه زنی بيش نبوده است ، پيغمبر سخت برآشفت به طوری  که رگ پيشاني اش برآمد . سپس فرمود : به خدا سوگند بهتر از خديجه کسی برای من نبود . روزی که همه مردم کافر و بت پرست بودند ، او به من ايمان آورد . روزی که همه مرا به جادوگری و دروغگويی  نسبت مي دادند ، او مرا تصديق کرد ، روزی که همه از من روی مي گردانيدند ، خديجه تمام اموال خود را در اختيار من گذاشت و آنها را در راه من بی دريغ خرج کرد . خداوند از او دختری به من بخشيد که مظهر پاکی  و عفت و تقوا بود . عايشه سپس مي گويد : به پيغمبر عرض کردم از اين سخن نظر بدی  نداشتم و از گفته خود پشيمان شدم . باری ، فاطمه زهرا ( ع ) چنين مادری داشت و چنان پدری . گفته اند : خديجه از پيغمبر ( ص ) هفت فرزند آورد : قاسم که کنيه ابو القاسم برای پيغمبر از همين فرزند پيدا شد . وی قبل از بعثت در دو سالگی درگذشت . عبد الله يا طيب که او هم قبل از بعثت فوت شد . طاهر ، که در آغاز بعثت متولد شد و بعد از بعثت درگذشت . زينب که به ازدواج ابو العاص درآمد . رقيه که ابتدا با عتبه و پس از آن با عثمان بن عفان ازدواج کرد و در سال دوم هجرت درگذشت . ام کلثوم که او نيز به ازدواج عثمان - پس از رقيه - درآمد و در سال چهارم هجرت درگذشت . هفتم فاطمه زهرا ( س ) که به ازدواج حضرت علی ( ع ) درآمد و سلاله پاک امامان بزرگوار ما ثمره اين ازدواج پر شوکت و برکت است . ولادت فاطمه زهرا ( ع ) را روز بيستم جمادی  الثانی سال پنجم بعثت مي دانند که در مکه اتفاق افتاد . بنابراين در هنگام هجرت ، سن آن بانوی يگانه نزديک نه سال بوده است . نامها و لقبهايی که فاطمه ( ع ) دارد ، همه بازگوينده صفات و سجايای  ملکوتی اوست ، مانند : صديقه طاهره ، زکيه ، زهرا ، سيدة النساء العالمين و خير النساء و بتول ... . کنيه های آن حضرت : ام الحسن ، ام الحسنين ، ام الائمة ... . و شگفت تر از همه " ام ابيها " يعنی " مادر پدرش " مي باشد که نشان دهنده علاقه بسيار زياد فاطمه ( ع ) است به پدر بزرگوارش و اين که با همه کمی سن از آغاز کودکی پناهگاه معنوی و تکيه گاه روحی - بعد از خداوند متعال - مانند خديجه برای پدر بزرگوارش بوده است . لقب ام ابيها را پيغمبر ( ص ) به دختر عزيزش عنايت کرد . چون کلمه " ام " علاوه بر مادر ، به معنی اصل و منشأ هم به کار مي رود و مانند " ام الخبائث " که به شراب ( سرچشمه همه زيانها و بديها ) مي گويند و " ام القری " که به مکه معظمه گفته مي شد ، بنابراين ام ابيها به معنی  منشأ و اصل و مظهر نبوت و ولايت است ، و براستی زهرا ( س ) درخت سايه گستری بود که ميوه های شيرين امامت و ولايت را به بار آورد .


ادامه مطلب

[ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:,

] [ 21:39 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

عنوان  :  سيره حضرت فاطمه زهرا(س)
نویسنده :  منيره شريعت جو
كلمات كليدي  :  تاريخ، حضرت فاطمه زهرا (س)، سيدة نساء العالمين، سيره حضرت فاطمه زهرا (س)، اهل بيت (ع)، آيه تطهير، مصحف فاطمه (س)

   سیره حضرت فاطمه(س) از یک سو  به جهت انتساب ایشان به عنوان دختر خاتم پیامبران(ص)، همسر امامت و مادر ولایت و از سوی دیگر برجستگی­های شخصیتی که در وجود ایشان دیده می­شود و ایشان را به عنوان یک الگو مطرح می­سازد، حائز اهمیت است. بنا به فرموده حضرت ولی­عصر(عج) که مادرشان، حضرت فاطمه(س) را به عنوان الگویی برای خود معرفی می­نمایند؛[1] علاوه بر آن­که جنبه­هایی از شخصیت ایشان که به شؤون انسانیت بازمی­گردد، الگویی برای تمامی انسان­ها اعم از زن و مرد است، به عنوان نمونه­ای کامل برای زنان نیز (در شناخت ابعاد مختلف وجودی شخصیت زن، پی بردن به ارزش استعدادهای موجود در زن بدون تحت­ تأثیر القائاتی که در تحقیر جنس زن وجود دارد و در نهایت ظهور استعدادها در ابعاد مختلف به دور از هر گونه افراط و تفریط و در نهایت رسیدن به کمال و قرب الهی) مطرح است. سیره حضرت در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی هر چند به صورت اندک در تاریخ آمده است، اما توجه به هر کدام از وقایع نقل شده، از زاویه­های مختلف اعتقادی، اخلاقی و عملی، ابعاد مختلفی از زندگی این شخصیت را برای ما آشکار می­سازد که در این پژوهش به عنوان نمونه تنها به برخی از این شاخصه­های سه­گانه که در زندگانی ایشان نمود یافته است، اشاره می­گردد.
 
ایمان و اخلاص
   حضرت فاطمه(س) به عنوان برترین زنان جهان "سیدة نساء العالمین" از خلقت آدم تا پایان جهان[2] که بیانگر درجه ایمان ایشان است، مطرح هستند، تا جایی که در قرآن کریم به مقام عصمت ایشان که بدان دست یافته­اند، اشاره شده است.[3] آمدن روزانه پیامبر(ص) در طلوع فجر به درب خانه ایشان، سلام به اهل خانه با عنوان "اهل­البیت" و خواندن آیه "انما یریدالله لیذهب عنکم "[4] از ویژگی­های حضرت فاطمه(س) و خانواده ایشان است.[5]اخلاص در اعمال که به نیت افراد برمی­گردد نیز از موارد بسیار مهمی است که خداوند در سوره انسان، خود نسبت بدان اذعان داشته است.[6] در مقابل از جمله مقاماتی که خداوند به ایشان بخشیده است شفاعت از دوستداران و پیروان خویش در روز قیامت است.[7] ضمن اینکه ایشان شیعیان خود را چنین توصیف می­نمایند: «اگر به آنچه به شما امر می­کنیم عمل می­کنی و از آنچه شما را برحذر می­داریم دوری می­کنی از شیعیان ما می­باشی، والا هرگز»[8]
 
ساده­زیستی و زهد
   اکتفا به ضروریات زندگی و ساده­زیستی، ویژگی برجسته فردی است که در مدینه به عنوان فرزند رهبر جامعه نبوی محسوب می­شد. توجه خاص مسلمانان اعم از فقیر و متمکن به زندگی رهبر جامعه و اعضای خانواده وی مسأله­ای است که ضرورت این امر را دوچندان می­ساخت. حضرت فاطمه(س) چه در دوران تنگدستی و چه در زمان گشایش مادی مسلمانان، اصل ساده­زیستی را همواره با توجه به شرایط زمانه اجرا می­نمودند. تهیه ضروریات زندگی به عنوان جهیزیه که با فروش زره حضرت علی(ع) تهیه گردید، وسائل ساده زندگی[9] و عدم استفاده از برخی امکانات هم­چون عدم استفاده از پرده­ای که برای منزل تهیه شده بود به توصیه پیامبر(ص) که در آن برهه زمانی جزء تزئینات به شمار می­رفت، نمونه­هایی از آن است.[10]
   زاویه دیگر ساده­زیستی حضرت فاطمه(س) که حقیقت امر را بیشتر آشکار می­سازد عدم وابستگی به امور مادی در زندگی که همان زهد است، می­باشد که جلوه­ای از آن را در بخشیدن نوترین لباس خویش در شب عروسی خود به یک نیازمند است.[11]
 
ایثار
   گذشت از حق خویش در جهت نفع رساندن به دیگران و ایثار مورد دیگری است که در زندگی حضرت فاطمه(س) نمونه­های فراوان دارد. نمونه بارز آن ادای نذر سه روز روزه حضرت فاطمه(س) برای سلامتی بیماری حسنین(ع) است که ایشان، حضرت علی(ع)، حسنین(ع) و فضه خادمه، در هر سه روز غذای خویش را به یتیم، اسیر و مسکین داده و خود با آب افطار نمودند که نتیجه آن نزول سوره انسان[12] در تمجید از اقدام خالصانه این خانواده بود.[13] این گونه ایثارها در امور معنوی نیز دیده می­شود که نمونه معروف آن فرمایش "اول همسایه، سپس خانه­ی"حضرت فاطمه(س) به امام حسن(ع) در استدلال بر اینکه چرا در دعا دیگران را نسبت به اهل خانه ترجیح می­دهد، است.[14]
 
دختر، مادر، همسری نمونه
   حضرت فاطمه(س) در زندگی پیامبر(ص) دارای جایگاه خاصی بودند و از محبوت­ترین افراد نزد ایشان به شمار می­آمدند[15] و همین بس که پیامبر(ص) ایشان را "ام أبیها" خواندند.[16] و در مواردی نیز از عبارت "فداها ابوها" استفاده می­نمودند.[17] هم­چنین پیامبر(ص) ایشان را بسیار می­بوسید و می­فرمودند که از ایشان بوی بهشت استشمام می­شود[18] و نیز به احترام ایشان از جای برمی­خاستند.[19] از معروف­ترین احادیث پیامبر(ص) نسبت به حضرت فاطمه(س) جمله "فاطمه پاره تن من است، هر کس او را بیازارد مرا آزار داده، و هر که مرا آزار دهد خدا را آزار داده است؛ و هر کس او را خوشحال کند مرا خشنود ساخته، و هر کس مرا خشنود سازد خدا را خشنود ساخته است"[20] می­باشد. گرامی داشتن حضرت فاطمه(س) توسط پیامبر(ص) نقش مهمی در زدودن فرهنگ جاهلی آن زمان که داشتن دختر را مایه ننگ می­دانستند و «چون یکی از آن­ها را به فرزند دختری مژده آید از شدت غم و حسرت رخسارش سیاه شده و سخت دلتنگ می­شود و از این عار روی از قوم خود پنهان می­دارد و به فکر افتد که آیا آن دختر را با ذلت و خواری نگهدارد یا زنده به خاک گور کند» بود.[21]
   فرزندان حضرت فاطمه(س) هر چند مادر خویش را در کودکی از دست دادند، اما در همین زمان اندک نیز ایشان اهتمام ویژه­ای به تربیت فرزندان خویش داشتند. در تاریخ آمده است زمانی که حسنین(ع) به بازی با یکدیگر مشغول بودند ایشان و پیامبر(ص) آنان را در هرچه بهتر انجام دادن بازی که نقش عمده­ای در تربیت دارد، تشویق می­نمودند. [22]
   شیوه همسرداری ایشان علاوه بر نمود آن در مظاهر زندگی از سخنان پایانی این دو شخصیت بزرگوار در لحظات پایانی زندگانی حضرت فاطمه(س) که حضرت علی(ع) خطاب به حضرت فاطمه(س) رضایت خویش از ایشان و اینکه هیچ گاه در زندگی رفتاری از ایشان ندیده­اند که خاطر ایشان به عنوان همسر را آزرده باشد، دیده می­شود.[23] در حدیثی از ایشان آمده است: «بهترین شما کسانی هستند که در برخورد با مردم نرم­تر و مهربان­ترند و با همسران­شان مهربان و بخشنده­اند.»[24]
 
عدالت
   حضرت فاطمه(س) هرچند نزد خداوند در بالاترین درجات ایمان قرار داشته و فرزند بزرگترین شخصیت روزگار خویش بودند؛ اما به لحاظ مادی خود را همچون سایر مردم می­دانستند. به عنوان نمونه زمانی که انجام امور خانه و فرزندداری بر ایشان طاقت­فرسا شده بود و از پیامبر اسلام(ص) تقاضای خدمتکار نمودند، پیامبر(ص) به جهت تنگدستی اغلب مسلمانان، تسبیحات اربعه را جهت تسهیل در امور به ایشان آموخت که بسیار برای ایشان کارگشا بود.[25] در روزگار گشایش مادی مسلمانان نیز که فضه به عنوان خدمتکار نزد ایشان بود، با توافق یکدیگر به تقسیم کار پرداخته بودند. هر دو به صورت یک روز در میان روزی را به امور منزل و روزی را به عبادت می­گذراندند و بدین ترتیب هیچ تفاوتی بین خود و خدمتکار خویش قائل نبودند.[26] همچنین بنا به پیشنهاد پیامبر(ص) امور داخل منزل به عهده حضرت فاطمه(س) و انجام امور خارج منزل به عهده حضرت علی(ع) گذارده شده بود.[27]
 
حجاب و عفاف و حضور اجتماعی، سیاسی
   حضرت فاطمه زهرا(س) به پوشش خویش و در معرض افراد نامحرم قرار نگرفتن بسیار اهمیت می­دادند و در واپسین روزهای حیات خویش نیز از اینکه پس از وفات حجم بدن ایشان را نامحرم نبیند نگران بودند.[28] در عین حال بدون هر گونه افراط و تفریط در مواقع ضروری در امور اجتماعی به تناسب جایگاه اجتماعی خویش به عنوان یک زن مشارکت داشتند. در زمان حیات پیامبر(ص) پس از غزوات همچون مکه یار و غم­خوار پدر و همسر بوده، نقش امدادگر را در درمان جراحات آنان ایفا می­نمودند.[29] ارتباط صمیمانه با خویشاوندان و همدردی با آنان همچون درست کردن غذا به مدت سه روز برای خانواده حمزه عموی پیامبر(ص) پس از شهادت وی به توصیه پیامبر(ص)،[30] تهیه نان برای پیامبر(ص) به هنگام حفر خندق در نقش پشتیبانی،[31] حضور هفتگی بر مزار شهدا از جمله حمزه در زمان حیات پیامبر(ص) و پس از رحلت ایشان، حضوری از نوع دیگر در اجتماع توسط ایشان است.[32] نقش ایشان در ماجرای مباهله مسیحیان نجران به همراه پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و حسنین(ع) که در قرآن نیز بدان اشاره شده است[33] حضور مهم سیاسی ایشان در زمان پیامبر(ص) است.[34] اقدامات اجتماعی، سیاسی حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر(ص) در حمایت از جریان حامی امامت نیز نمونه­هایی دیگر از این حضور است.
 
جایگاه علمی و آثار
   حضرت فاطمه(س) به شهادت معصومین(ع) دارای علم ما کان و ما یکون تا روز قیامت بوده[35] و در مسائل علمی پاسخگوی مردم و محل رجوع بانوان بود. نمونه بارزی از تربیت­یافتگان مکتب علمی حضرت فاطمه(س) فضه خادمه است که بیست سال پایان عمر خویش را قادر بود تنها با استفاده از آیات قرآنی به سؤالات پاسخ گوید.[36]
   آثاری که از حضرت به یادگار مانده است را در قالب دو دسته می­توان بررسی نمود. بخش اول؛ شامل سخنان، خطبه­ها و ادعیه­هایی است که به مناسبت­ها و زمینه­های مختلف ایراد فرموده و با استفاده از منابع می­توان بدان دست یافت.[37] هم­چنین افراد زیادی هم­چون امام علی(ع)، حسنین(ع)، ام کلثوم، زینت کبری، ابن عباس، ابن مسعود، أسماء بنت عمیس، عایشه، ام­سلمه، سلمی، ام­رافع، أنس و... از ایشان روایت نموده­اند.[38]
   بخش دوم آثاری چون مصحف فاطمه(س) منسوب به حضرت است که پس از ایشان در دست ائمه(ع) قرار داشت و هم­اکنون نیز بنابر روایات نزد حضرت ولیعصر(عج) می­باشد. پس از رحلت پیامبر(ص) جهت کاستن از اندوه حضرت زهرا(س)، مطالب این صحیفه توسط یکی از فرشتگان الهی بر حضرت فاطمه(س) ایراد شده و حضرت علی(ع) نیز آن را املاء می­نمودند. نفی درج آیات قرآنی و احکام شرعی در مصحف فاطمه(س) و وجود مطالبی پیرامون مقام و منزلت پیامبر(ص)، آینده فرزندان حضرت زهرا(س)، پیشگویی رخدادها، نام­های انبیا و اوصیا، پادشاهان و پدرانشان، وصایای حضرت فاطمه(س) عناوین کلی محتوای مصحف است که در روایات بدان اشاره شده است. بنابراین گمان برخی که شیعه اثنی­عشری را متهم به داشتن قرآنی دیگر به نام مصحف فاطمه کرده­اند، رد می­نماید. سند و روایات مصحف فاطمه(س) نیز معتبر بوده، صحت انتساب را تأیید می­کند.[39]
 
حکمت دستورات الهی از دیدگاه حضرت فاطمه(س)
   «پس خداوند ایمان را برای طهارت شما از شرک قرار داد و نماز را دوری از کبر و زکات را صفای روح و زیادی در روزی و روزه را تحکیم اخلاص و حج را بلندی و رفعت دین و احیای سنت­ها و اعلان شریعت و عدالت را نظام قلب­ها و قبولی دین و اطاعت ما اهل بیت را موجب نظام داشتن ملت و امامت ما را امان از تفرقه و جدایی و جهاد را عزت اسلام و صبر را کمکی بر استحقاق اجر و امر به معروف را باعث مصلحت عمومی و نهی از منکر را برای تنزیه دین و نیکی به والدین را حفظ از نارضایتی و صله ارحام را مایه طولانی شدن عمر و کثرت افراد یکدل و قصاص را حفظ خون­ها و وفای به نذر را روزنه­ای برای بخشش گناهان و کامل نمودن کیل و وزن را برای حفظ اموال از نقص و ضرر و نهی از نوشیدن شراب را دوری از پلیدی و پرهیز از نسبت ناروا به بانوان عفیفه را مانع از لعنت و دوری از دزدی را سبب جلوگیری از اعمال زشت و نخوردن مال یتیم و برنداشتن آن را پناهی از ظلم و نهی از زنا را حفظ از غضب الهی و عدالت در احکام را مایه دلگرمی مردم و ظلم ننمودن در حکم را برای ترس از حق قرار داده و برای اخلاص در ربوبیت خود، شرک را حرام نموده است.
    پس تقوای الهی را در بالاترین درجه پیشه خود نمایید و در حالی از این دنیا بروید که مسلمان باشید و از فرامین خدا روی برنگردانید و آن­چه امر فرموده اطاعت کنید و از آن­چه نهی فرموده خودداری کنید و پیرو علم باشید و بدان تمسک کنید که فقط بندگان آگاه از خدا می­ترسند.
   پس حمد و ثنای خدایی را به جا آورید که با عظمت و نورش تمام اهل آسمان و زمین در جستجوی وسیله­ای به سوی اویند و ما آن وسیله الهی در خلقش هستیم و ما آل رسول خداییم و ما مقربان درگاه خدا و جایگاه قدس او و حجت غیب الهی و وارث انبیای اوییم.»[40]

[ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:,

] [ 21:19 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

[ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:,

] [ 21:17 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

بازديد : 182


کودکی اندیشید که خدا چه می خورد،

 

چه می پوشد و کجا خانه دارد؟

نداآمد:غصه ی بندگانش رامی خورد،

گناه بندگانش رامی پوشد

و دردل شکسته ای خانه دارد.

 

 

 


برچسب‌ها: متن زیبا , جملات زیبا , متن عارفانه 

[ جمعه 16 اسفند 1392برچسب:,

] [ 1:2 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

آشنایی با تولید نرم افزارهای چندرسانه‌ای (بخش دوم)

پیش به‌سوی آموزش الکترونیکی
هفته گذشته مقدمات و مبانی تولید نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای را آغاز کردیم و تعریف هدف و سناریونویسی برای آنها را معرفی کردیم. در این شماره، نکات تدوین یک سناریوی خوب را ادامه می‌دهیم و ویژگی‌های اساسی نرم‌افزارهای آموزشی الکترونیکی را برمی‌شمریم.

۴- نگارش و تنظیم هدف‌های جزئی مباحث: ساده‌ترین راه نوشتن اهداف جزئی یک مبحث، این است که براساس هر موضوع فرعی یک هدف جزئی نوشته شود. ماهیت اهداف جزئی همانند هدف کلی مبحث است، اما در قالب موضوعی ریزتر و محدودتر. به‌عبارت دیگر، هدف‌های جزئی، اهداف زیرمجموعه هدف کلی موضوع مورد نظر هستند. دقت در نوشتن اهداف جزئی و تنظیم درست توالی آن، می‌تواند موجب نظم بیشتر فعالیت‌های آموزشی شود و در نهایت، تحقق هدف کلی را تضمین کند.

۵- نگارش و تنظیم هدف‌های رفتاری درس: پس از نوشتن هدف‌های جزئی، طراح باید هدف‌های جزئی را تبدیل به هدف‌های رفتاری کند. هدف‌های رفتاری هر مبحث باید با توجه به شرایط، ضوابط و امکانات متناسب با سطوح مختلف حیطه‌های یادگیری تنظیم شود. سپس براساس سلسله مراتب از آسان به مشکل یا به‌صورت پیش‌نیاز و پس‌نیاز مرتب گردد. در هدف‌های رفتاری، عملکرد (نوع رفتار)، شرایط و معیار دقیقا باید مشخص شود.

۶- نگارش مراحل ارائه محتوی: در مرحله ارائه درس، محتوای آموزشی باید دقیقا مشخص شود. در این مرحله باید دقت کرد که بخش‌های مختلف محتوا با یک روال منطقی ارائه شده و هیچ نکته نامفهومی در میان مطالب ارائه‌شده وجود نداشته باشد. همچنین لازم است در این قسمت زمان لازم برای هر قسمت به‌طور دقیق مشخص شود.

ارائه محتوا در حقیقت قسمت اصلی کار تنظیم سناریو و شامل دو قسمت اصلی است:

۱- سازماندهی کلیه محتوای بخش‌ها و توالی آنها باید رعایت شود.

۲- روش آموزش قسمت‌های گوناگون مشخص شود.

پس از مشخص شدن این موارد باید دست به‌کار شده و اجزای آموزشی(شامل متن، عکس، ‌فیلم و…) مورد نیاز برای رسیدن به اهداف هر بخش را با توجه به نوع نرم‌افزار مورد نظر از منابع مختلف تامین و مکان و نحوه نمایش هر یک را به‌صورت کاملا دقیق مشخص کنیم.

برای بالا بردن بازده آموزشی، لازم است برای هر قسمت خلاصه و نتیجه‌گیری را نیز پیش‌بینی کرده و پس از پایان هر بخش آن را ارائه کنیم.

۷- طراحی مرحله ارزشیابی: پس از ارائه محتوا و جمع‌بندی و نتیجه گیری، لازم است از چگونگی تحقق اهداف آگاه شویم. اگرچه این عمل ممکن است در طول فعالیت‌های آموزشی به‌طور ضمنی انجام شود، اما ضرورت دارد پس از پایان ارائه محتوا، با طراحی بخشی به این منظور (ارزشیابی یا آزمون) کاربر را از میزان یادگیری خود آگاه کرده تا در صورت نیاز به تکرار دوره آموزشی اقدام کند.

به این منظور با توجه به اهداف رفتاری تعیین شده نسبت به طراحی و تنظیم پرسش‌ها اقدام و در این بخش از آنها استفاده می‌کنیم. برای رسیدن به بهترین نتیجه در این بخش سوالات باید به‌گونه‌ای تنظیم شوند که هم از تنوع کافی برخوردار باشند، یعنی از همه انواع سوالات مانند پرسش‌های چندگزینه‌ای ، پرکردنی، درست و غلط، مرتب‌سازی و… استفاده شده و هم سوالات و پاسخ‌های آنها به‌صورت تصادفی نمایش داده شوند تا امکان به‌خاطر سپردن جواب‌ها کاهش یابد همچنین باید امکاناتی برای تصحیح خودکار سوالات و نمایش نتیجه آزمون و مرور پاسخ‌های سوالات نیز در نظر گرفته شود.

برای رسیدن به این اهداف می‌توان نرم‌افزارهای مخصوص ساخت آزمون را به‌کار برد یا در صورت تسلط به زبا‌ن‌های برنامه‌نویسی، نسبت به ایجاد آن اقدام کرد که در این مورد به‌صورت مفصل در بخش‌های بعدی خواهیم نوشت.

۸- مرحله تعیین فعالیت‌های تکمیلی: با در نظر گرفتن این بخش می‌توان تمرینات و منابع مختلفی را برای یادگیری بیشتر کاربر به وی پیشنهاد کرد و در صورت ارتباط آنلاین نتیجه این فعالیت‌ها را گردآوری کرد.

ویژگی‌های اساسی نرم‌افزارهای آموزشی الکترونیکی

۱- تکرار: یک محتوای الکترونیکی باید قابلیت تکرار داشته باشد و با توجه به نیاز کاربر هر زمان و به تعداد دفعات مورد نیاز کاربر بتواند آن را اجرا کند.

۲- تعامل(Interactive): یک محتوای الکترونیکی باید با مشارکت کاربر در آموزش و دوری از آموزش یک‌سویه انجام گرفته و در موارد مورد نیاز انجام عملیات مختلف، حین آموزش و انجام آزمون در پایان آموزش از کاربر درخواست گردد.

۳- ارتباط: در یک محتوای الکترونیکی باید امکان برقراری ارتباط در جریان آموزش و انجام راهنمایی‌های لازم فراهم آید.

محورهای تولید نرم‌افزار

۱- محتوا: ارزش آموزشی نرم‌افزار، حجم کار، اجزای نرم‌افزار شامل تصاویر متحرک و ثابت، فیلم، ‌صوت و ….

۲- آموزشی: ایجاد انگیزه در فراگیر و خلاقیت و تعاملی بودن نرم‌افزار و ارزشیابی

۳- فنی: سرعت دسترسی، راهنما، روش نصب و استفاده، ارائه در وب، صداگذاری، گرافیک، رنگ و….

[ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:46 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

آشنایی با تولید نرم افزارهای چندرسانه‌ای (بخش نخست)
سناریو ‌نویسی‌ برای ‌هدف
یکی از بهترین روش‌های نوین برای بالا بردن بازده آموزشی، استفاده از نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای (Multimedia) در رابطه با موضوع آموزشی مورد نظر است. البته در تمام موضوعات آموزشی نرم‌افزارهای استاندارد با محتوای آموزشی مطلوب وجود ندارد پس بهترین کار در این زمینه تولید این محتوای آموزشی به صورت چندرسانه‌ای توسط خود فرد است.در این سلسله مطالب می‌کوشیم تا شما را با روند طراحی و تولید یک نرم‌افزار آموزشی چندرسانه‌ای آشنا کنیم و امیدواریم بتوانیم در رسیدن به این هدف موفق باشیم.

 

نرم‌افزار چندرسانه‌ای

نرم‌افزار چندرسانه‌ای نرم‌افزاری کاربردی است که تحت وب یا روی سی‌دی به منظور رسیدن به یک هدف آموزشی طراحی و تولید می‌شود و در اصطلاح نام محتوای الکترونیکی چندرسانه‌ای به آن اطلاق می‌گردد. این امر به دلیل استفاده از رسانه‌های گوناگون مانند فیلم، عکس، صوت و متن در تولید این نوع نرم‌افزارهاست.

مزایای استفاده از آموزش‌های چند رسانه‌ای

۱- استفاده از تصاویر ثابت یا متحرک یا فیلم به‌جای نوشته

۲- استفاده از صوت و موسیقی همراه آموزش

۳- استفاده از وسایل تفریحی و بازی‌های مختلف جهت جلوگیری از بروز خستگی

۴- تحریک حافظه تصویری افراد و افزایش بازده آموزشی

۵- یادگیری سریع‌تر، موثرتر و پایدارتر

۶- انجام و نمایش کارهایی که در حالت عادی امکان انجام آنها وجود ندارد

۷- صرفه‌جویی در هزینه آموزشی با ایجاد کارگاه یا آزمایشگاه‌های مجازی

۸- صرفه‌جویی در زمان کاربران با اضافه کردن امکان جستجو در نرم‌افزار.

مراحل طراحی و تهیه نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای

۱- تعیین هدف

۲- نوشتن سناریوی نرم‌افزار

۳- انتخاب نرم‌افزار مادر مناسب

۴- تهیه اطلاعات خام شامل (متن، فیلم، عکس و ‌صوت) با توجه به محتوای مورد نظر و نرم‌افزار مادر انتخاب شده

۵- تولید نرم‌افزار با توجه به سناریو و اطلاعات خام موجود

۶- ایجاد خروجی مناسب با توجه به روش انتشار به صورت CD یا تحت وب.

تعریف هدف

در تعیین هدف پروژه هدف از تولید نرم‌افزار، نوع نرم‌افزار (خودآموز، کمک معلم یا محیط شبیه‌سازی شده) و نوع کاربری و مکان اجرای نرم‌افزار(کامپیوتر، وب، موبایل و…) باید مشخص گردد سپس صفحه‌بندی پروژه و تعیین صفحات اصلی و فرعی و سرفصل‌های مطالب آماده گردد و بعد با توجه به‌نوع خروجی مورد نظر و مکان و نحوه ارائه آن، نرم‌افزار اصلی تولیدکننده نرم‌افزار آموزشی، مانند Flash، Director، MMB و Powerpoint را انتخاب شود و در نهایت تعیین مطالب هر صفحه و محتویات صوتی و تصویری آن با توجه به نوع ورودی نرم افزار اصلی (مادر) انجام خواهد گرفت.

نوشتن سناریو

هدف از نوشتن سناریو روی کاغذ آوردن تمام مطالب، سرفصل‌ها و قسمت‌های مختلف نرم‌افزار با جزئیات کامل و گروه‌بندی مطالب و پیش‌بینی بخش‌های مختلف جهت ارائه بهتر مطالب به کاربر و در واقع تهیه طرح درس آموزشی است. در این بخش باید بار آموزشی نرم‌افزار کاملا مطابق با محتوای آموزشی مورد نظر تنظیم گردد تا کاربر در استفاده از نرم افزار دچار سردرگمی نشود.

از مواردی که باید در طراحی سناریو برنامه مد نظر گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ارائه مطالب به‌گونه‌ای باشد که در کاربر انگیزه‌های لازم را ایجاد کند.

۲- مطالب به صورت صریح و شفاف بیان شده و از حاشیه روی پرهیز گردد.

۳- مطالب به‌گونه‌ای تنظیم شود که در کاربر این حس ایجاد گردد که کلیه مطالب مورد نیاز آموزشی در برنامه پوشش داده شده است.

۴- تا حد امکان مراحل تدریس به صورت تعاملی تنظیم گردیده و با طرح سوالات مناسب و الزام کاربر به پاسخ صحیح به این سوالات در جریان آموزش، باعث ایجاد همکاری و تعامل کاربر با برنامه گردد.

۵- ارائه مطالب به صورت منظم و با در نظر گرفتن پیش‌نیاز هر مطلب انجام گیرد.

رعایت مراحل و نکات زیر برای تدوین یک سناریوی خوب لازم و ضروری است:

۱- موضوع یا عنوان: موضوع باید به صورت کاملا دقیق بیان گردیده و از بیان آن به صورت کلی پرهیز شود.

۲- تعیین و نگارش عناوین فرعی یا رئوس مطالب: پس از تعیین و نوشتن موضوع اصلی، عناوین فرعی موضوع اصلی مشخص شوند و در ترتیب و توالی مناسب عناوین فرعی همواره باید دقت شود، زیرا این عناوین فرعی به عنوان اهداف فرعی آموزش خواهند بود.

۳- نوشتن هدف کلی: نوشتن هدف کلی هر بخش، همانند هدف کلی یک دوره آموزشی است، اما در قالب یک موضوع محدود، رسیدن به مجموع هدف‌‌های کلی بخش‌ها باید موجب تحقیق اهداف کلی دوره شوند. به‌عبارت دیگر اهداف کلی هر بخش، عناصر یا مراحل رسیدن به اهداف کلی دوره را مشخص می‌کنند. در نوشتن هدف کلی هر بخش نیز معمولا از افعال کلی استفاده می‌شود. ذکر شرایط و معیار در این نوع از اهداف ضرورتی ندارد.

[ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:44 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

[ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:,

] [ 1:24 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

www.post.ir شركت پست جمهوري اسلامي ايران

www.ncc.org.ir سازمان نقشه برداري كشور

www.iranmiras.ir سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري

www.hamyarpolice.com هميار پليس

www.emdadgar.com پايگاه اينترنتي امدادگران ايران

www.ketabeavval.ir كتاب اول

www.ngdir.ir پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشور

www.irandoe.org سازمان مركزي حفاظت محيط زيست ايران

برچسب‌ها: نکات

[ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:,

] [ 1:22 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

 

قصه گویی

کاوش گری

بارش مغزی

اوری اطلاعات

پیش سازمان دهنده

اعضای تیم

حل مساله

[ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:,

] [ 1:21 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

داستان

 


داستان قشنگ و پند آمیز شیطان ونمازگذار

مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند. 

لباس پوشید و راهی خانه خدا شد. 

در راه به مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد، 

خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. 

مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد.. در راه به مسجد و 

در همان نقطه مجدداً زمین خورد! 

او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.. یک بار دیگر لباسهایش 

را عوض کرد و راهی خانه خدا شد. 

در راه به مسجد، با مردی که چراغ در دست داشت برخورد کرد و نامش را پرسید. 

مرد پاسخ داد: (( من دیدم شما در راه به مسجد دو بار به زمین افتادید)).. 

از این رو چراغ آوردم تا بتوانم راهتان را روشن کنم. 

مرد اول از او بطور فراوان تشکر می کند و هر دو راهشان را به طرف مسجد 

ادامه می دهند. همین که به مسجد رسیدند، مرد اول از مرد چراغ بدست 

در خواست می کند تا به مسجد وارد شود و با او نماز بخواند. 

مرد دوم از رفتن به داخل مسجد خودداری می کند. 

مرد اول درخواستش را دوبار دیگر تکرار می کند و مجدداً همان جواب را می شنود. 

مرد اول سوال می کند که چرا او نمی خواهد وارد مسجد شود و نماز بخواند. 

مرد دوم پاسخ داد: ((من شیطان هستم.)) مرد اول با شنیدن این جواب جا خورد.. 

شیطان در ادامه توضیح می دهد: 

((من شما را در راه به مسجد دیدم و این من بودم که باعث زمین خوردن شما شدم.)) 

وقتی شما به خانه رفتید، خودتان را تمیز کردید و به مسجد برگشتید، 

خدا همه گناهان شما را بخشید. من برای بار دوم باعث زمین خوردن شما شدم 

و حتی آن هم شما را تشویق به ماندن در خانه نکرد، بلکه  به راه مسجد برگشتید. 

به خاطر آن، خدا همه گناهان افراد خانواده ات را بخشید. من ترسیدم که اگر یک بار دیگر باعث زمین خوردن شما بشوم، آنگاه خدا گناهان افراد دهکده تان را  ببخشد. 

بنابراین، من سالم رسیدن شما را به خانه خدا (مسجد) مطمئن ساختم. 

نتيجه داستان: 

کار خیری را که قصد دارید انجام دهید به تعویق نیاندازید. زیرا هرگز نمی دانید 

چقدر اجر و پاداش ممکن است ازمواجه با سختی های در حین تلاش به انجام کار خیر 

دریافت کنید.

 

 

 


برچسب‌ها: داستان پنداموز

[ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:42 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

چطور بهتر زندگی کنم

 

 

پرسیدم..... ،چطور ، بهتر زندگی کنم ؟

 

 با كمی مكث جواب داد :

 

گذشته ات را بدون هیچ تأسفی بپذیر ،

با اعتماد ، زمان حالت را بگذران ،

و بدون ترس برای آینده آماده شو .

ایمان را نگهدار و ترس را به گوشه ای انداز .

شک هایت را باور نکن ،

وهیچگاه به باورهایت شک نکن .

زندگی شگفت انگیز است ، در صورتیكه بدانی چطور زندگی کنی .


برچسب‌ها: بهتر زندگی کردن

[ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:39 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

پندوحکمت

 

 

خداوند تعالی خطاب به حضرت موسی(ع)میفرماید:

۶چیزرادرجایی قراردادم ولی مردم درجای دیگرمی جویند...

۱) علم رادرگرسنگی گذاردم.......مردم در سیری می جویند..

۲) آسایش رادربهشت گذاردم.....مردم در دنیا آن را می جویند..

۳) بی نیازی رادرقناعت گذاردم....مردم درجمع آوری مال می جویند..

۴)رفعت رادرتواضع گذاردم ..........مردم درتکبرمی جویند.............

۵)استجابت دعارادرلقمه حلال گذاردم.......مردم درسروصدامی جویند..

۶)عزت رادربیداری شب گذاردم.....مردم درقدرت دربار می جویند.........


برچسب‌ها: پند و حکمت

[ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:38 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

جواب

جواب سلام را با علیک

 

جواب تشکر را با تواضع

جواب کینه را با گذشت

جواب بی مهری را با محبت

جواب ترس را با جرات

جواب دروغ را با راستی

جواب دشمنی را با دوستی

جواب زشتی را با زیبایی

جواب خشم را با صبوری

جواب نامردی را با مردانگی

جواب اعتماد را بی ریا

جواب بی تفاوت را با التفات

جواب مسولیت را با وجدان

جواب خواهش را بی غرور

جواب دو رنگی را با خلوص

جواب بی ادب را با سکوت

جواب دلمرده را با امید بده

و هیچ وقت هیچ چیز وهیچ کس را بی جواب نذار

مطمئن باش هر جوابی بدهی

یک روزی یک جوری یک جایی به تو بر می گردد.

 


برچسب‌ها: جواب

[ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:38 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

10 چیز که خداوند در مورد آن ها هرگز از تو سوال نمیکند

10  چیز که خداوند در مورد آن ها هرگز از تو سوال نمیکند

 

1-خداوند از تو نخواهد پرسید پوست تو به چه رنگ بود،

بلکه از تو خواهد پرسید که چگونه انسانی بودی؟

2- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه لباس هایی در کمد داشتی ،

بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر لباس پوشاندی؟

 3- خداوند از تو نخواهد پرسید زیربنای خانه ات چندمتر بود،

 بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر در خانه ات خوش آمد گفتی؟

4- خداوند از تو نخواهد پرسید در چه منطقه ای زندگی می کردی،

  بلکه از تو خواهد پرسید چگونه با همسایگانت رفتار کردی؟

5- خداوند از تو نخواهد پرسید چه تعداد دوست داشتی،

بلکه از تو خواهد پرسید برای چندنفر دوست و رفیق بودی؟

6- خداوند از تو نخواهد پرسید میزان درآمد تو چقدر بود،

بلکه از تو خواهد پرسید آیا فقيري را دستگيري نمودی؟

7- خداوند از تو نخواهد پرسید عنوان و مقام شغلی تو چه بود،

  بلکه از تو خواهد پرسید آیا سزاوار آن بودي وآن را به بهترین نحو انجام دادی؟

 8- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه اتومبیلی سوار می شدی،

بلکه از تو خواهد پرسید که چندنفر را که وسیله نقلیه نداشتند به مقصد رساندی؟

9- خداوند از تو نخواهد پرسید چرا این قدر طول کشید تا به جست و جوی رستگاری بپردازی،

  بلکه با مهربانی تو را به جای دروازه های جهنم، به عمارت بهشتی خود خواهد برد.

10- خداوند از تو نخواهد پرسید که چرا این مطلب را برای دوستانت نخواندی،

 بلکه خواهد پرسید آیا از خواندن آن برای دیگران در وجدان خود احساس شرمندگی می کردی؟

 

 


برچسب‌ها: 10 چیز که خداوند در مورد آنها سوال نمیکند
 

[ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:35 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

مانند مداد باشیم

مانند مداد باشیم

 

پسرک پدربزرگش را تماشا کرد که نامه ای می نوشت .
بالاخره پرسید :

 ماجرای کارهای خودمان را می نویسید ؟ درباره ی من می نویسید ؟
پدربزرگش از نوشتن دست کشید و لبخند زنان به نوه اش گفت :

درسته درباره ی تو می نویسم اما مهم تر از نوشته هایم مدادی است که با آن می نویسم .

 می خواهم وقتی بزرگ شدی مانند این مداد شوی .

پسرک با تعجب به مداد نگاه کرد و چیز خاصی در آن ندید .

 اما این هم مثل بقیه مدادهایی است که دیده ام .

بستگی داره چطور به آن نگاه کنی . در این مداد 5 خاصیت است که اگر به دستشان بیاوری ، تا آخر عمرت با آرامش زندگی می کنی .

صفت اول :
می توانی کارهای بزرگ کنی اما نباید هرگز فراموش کنی که دستی وجود دارد که حرکت تو را هدایت می کند .
اسم این دست خداست .
او همیشه باید تو را در مسیر ارده اش حرکت دهد .

 صفت دوم :
گاهی باید از آنچه می نویسی دست بکشی و از مداد تراش استفاده کنی . این باعث می شود مداد کمی رنج بکشد اما آخر کار ، نوکش تیزتر می شود .
پس بدان که باید رنج هایی را تحمل کنی چرا که این رنج باعث می شود انسان بهتری شوی .

صفت سوم :
مداد همیشه اجازه می دهد برای پاک کردن یک اشتباه از پاک کن استفاده کنیم .
بدان که تصیح یک کار خطا ، کار بدی نیست . در واقع برای اینکه خودت را در مسیر درست نگهداری مهم است.

 صفت چهارم :
چوب یا شکل خارجی مداد مهم نیست ، زغالی اهمیت دارد که داخل چوب است .
پس همیشه مراقبت درونت باش چه خبر است .

صفت پنجم :
همیشه اثری از خود به جا می گذارد .
بدان هر کار در زندگی ات می کنی ردی به جا می گذارد و سعی کن نسبت به هر کاری می کنی هوشیار باشی و بدانی چه می کنی .

 

 

 


برچسب‌ها: مانند مداد باشیم
 

[ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:33 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

یادمان باشد که......

یادمان باشد که......

 

یادمان باشد؛ كسي كه به فكر انتقام است ؛ هميشه زخمهاي خود را تازه نگه ميدارد.

 

یادمان باشد كه امروز روز ديگري ست ؛ پس هرگز امروزمان را بر اساس خاطره

تلخ ديروز داوري نکنیم تا فردایمان تباه نشود .

 

يادمان باشد كه به راحتي ميشه يك دوستي را با زبان خوش حفظ كرد اما به سختي ميشه

به آن معنا داد.براي معنا بخشيدن به دوستي محبت لازم است نه زبان.

 

يادمان باشد ممكن است هرتلاشي خوشبختي به دنبال نداشته باشه ؛ اما هيچ خوشبختي

بدون تلاش بدست نمياد .

يادمان باشد زندگي كوتاهتر از آن است كه به خصومت بگذرد. فرصت هايمان رابراي

مهرباني به سادگي از دست ندهيم .

 

بخاطر بسپاريم حضور هیچ کس در زندگی ما اتفاقی نیست ، خداوند در هر حضوری

رازی را برای کمال ما پنهان کرده است ، خوشا به حال ما اگر آن راز را در یابیم.

 

همواره به ياد داشته باشیم تا درست عمل کنیم چرا كه ابليس در جزئيات سکونت دارد

 

يادمان باشد زندگی دفتری از خاطره هاست .. یک نفر در دل شب..یک نفر در دل خاک

یک نفر همدم خوشبختیهاست... یک نفر همسفر سختیهاست...چشم تا باز کنیم عمرمان

می گذرد، ما همه همسفریم...

 

يادمان باشد دنيا گرد است هر وقت احساس کرديم به آخر رسيديم شايد در نقطه ي شروع

باشيم.پس جايي براي نا اميدي نيست.

 

يادمان باشد كلمات براي درك حقيقت درست شده اند اما وقتي كه زياد به كار برده شوند

جاي خود حقيقت را مي گيرند و آن وقت است كه انسان به دام كلمات مي افتد.


برچسب‌ها: یادمان باشد که

[ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,

] [ 23:32 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه